Írta: dr. Radmila Marković
A vajdasági irodalom egyik legkiemelkedőbb költői egyénisége. Kora ifjúságától verseket ír, megjelentetett kötetei száma meghaladja a húszat, ebből nem mind verseskötet. Pár szóval méltatnám versét, amelynek címe: Óda a szélhez. A vers több költői képből tevődik össze. Az első költői képből kiviláglik a városba került költő lelki kapcsolata a tanyasi, illetve falusi élethez, ahol gyermekkorában élt. Különösen a költői jelzői teszik lágy hangúvá a gondtalan gyerekkori emlékeket, ugyanis tájleírásba rejti érzelmeit. A második költői képet felkiáltó jellel kezdi, és önmagát helyezi előtérbe, felvillanva a múlt emlékeit, és megjelenik a kép végén az elmúlás, amikor azt írja: Csak fuvallat az élet. Fiús fuvallattal kezdi az első és második költői képet, majd rátér a harmadikra, amit Zizzenő szellővel indít. Az első pár sorban vágyait fejtegeti, majd a szél bemutatása metaforával kezdve, szinesztéziával, megszemélyesítéssel és hasonlattal befejezve évszakokhoz kötve jeleníti meg. „…Vizek eláradása – nyugtalan tavaszi szél, lángok lidérces lobogása – perzselő nyári szél, puszták bölcs hallgatása – kószáló őszi szél, behavazott temetők nyugovása – dúdoló téli szél találkozzatok össze…” A következő kép bele olvad a harmadikba, ahol felsorolással fokozással mutatja be a szél tulajdonságait. Ez után következő költői képben összefoglalja, milyennek szeretné a szelet átérezni A folytatásban megszólítja, megszemélyesíti a szelet, nyugtalannak nevezi, ahol önmaga érzelmei kerekednek ismét felül ellentétre építve a versnek ezt a részét. Pl. „…kegyetlen hajnali szél, legyél te helyettem a jóság …„ Remekül érzékelteti, hogy az „… Egyetlen el nem csituló szél, szegények és szerelmesek kísérő társa az éjszakában….” Minden mulandó, csak a szerelem és a szegénység örök. Az utolsó költői képben kölyök szélhez hasonlítja önmagát, aki mély álomba menekül az élettől. Allegorikus verse az élet szépségét és árny oldalát vetíti elénk.
+ 1 + 0 |